Lietuvos dominikonų keliais

Ankstyvas šeštadienio rytas. Norisi dar pamiegoti.  Pažiūriu į tinginėjantį katiną, suprantu: jei dabar nešoksiu iš lovos, galas kelionei. Pramiegoti negaliu – juk, be Rasos ir Vytautės, esu trečioji gidė, pristatanti Kazokiškes ir Aukštadvarį. Šiandien įsitikinau: anksti kėlęs – nesigailėsi.

IMG00011 IMG00012 IMG00013

Dar vasarą “PostAlfos“ stovykloje Liepojoje lyg juokaudami, lyg rimtai sumanėme pakeliauti dominikonų keliais. Vilniaus dominikonų vienuolyno prioras br. Slawomir Brzozecki OP pasiryžo padėti mums įgyvendinti šį planą.

Jis kartu su dar keliais šv. Jokūbo ir Pilypo bažnyčios bendruomenės nariais – Natalija, Rasa, Vydūnu ir Miku (ir, be abejo, Benu) – aptarė maršrutą ir apvažiavo tas vietas.

Susidarykite maršrutą ir iš savo kompanijos paskirkite vieną ar kelis žmones, kurie pasiruoš jums papasakoti apie objektus, kuriuos lankysite.  Taip bus ne tik įdomiau, bet ir sužinosite ką nauja. Net nustebsite, kad įdomus pasakojimas net paprasčiausius akmenis gali paversti neišblankstančiais įspūdžiais.

Taigi taip gimė mūsų ekskursija “Lietuvos dominikonų keliais: Šumskas-Rykantai-Kazokiškės-Paparčiai-Aukštadvaris-Trakai“. Intrigos dėlei – tai yra tik pirmoji didžiojo sumanymo dalis.

Iš tiesų mažai kas tikėjosi, kad mūsų susirinks net 40. Susigriebėm per vėlai, autobuso jau nebenusamdėme. Šitokia didžiulė šutvė sėdome į dešimt automobilių ir didžiule kolona patraukėme Šumsko link. Kiekvieną automobilį sunumeravome: ant priekinio ir užpakalinio stiklų. Tai iš tiesų buvo labai patogu, puikiai galėjome sekti vienas kitą ir nepaklysti.

Jei vykstate keliais automobiliais – sunumeruokite ar pažymėkite specialiais (išskirtiniais) ženklais. Taip lengviau galėsite laikytis vienas kito ir neišklysti iš kelio

Taigi pirma stotelė – ŠumskasŠv. arkangelo Mykolo bažnyčia. Pirmiausia sutvarkėme Tėveliuko – Lietuvos dominikonų ordino atkūrėjo Tėvo Jono Dominyko Grigaičio – kapą šventoriuje ir pasimeldėme. Vaikštinėdami po bažnyčią negalėjome atsistebėti, kad atokiame miestelyje iškilo tokia didinga, pasaulinio lygio bažnyčia.

[Šioje ekskursijoje įsitikinau, kad kai kurie vietiniai menininkai nepaisė pasaulinių tradicijų ar nusistovėjusių įvaizdžių, o labiau derino prie vietos tradicijų – kad menas  būtų suprantamesnis.  Kairėje prie pagrindinių durų (kai gausiu nuotrauką, įdėsiu) šv. Dominykas – tikrai labai neįprastas: šviesių geltonų plaukų ir žydrų akių.]

Grįžome į Vilnių ir patraukėme Rykantų pusėn. Vienoje iš pirmųjų reformatų vietovių Lietuvoje XVI a. iškilo Švč. Trejybės bažnyčia. Čia mus maloniai priėmė Andžej Andžejevski – Grigiškių klebonas, aptarnaujantis Rykantus.

Bažnyčioje – daug freskų. Ypač žavi presbiterijos rytinėje pusėje Marcibelės Onos Glebavičiūtės-Oginskienės.IMG00036 Niekur nematyta Rūpintojėlio freska [Gal čia irgi vietinio dailininko išmonė?].

IMG00033Iki bažnyčios ėjome niekur nematytu keliu: greičiausiai sovietiniais metais iš vietos akmenų ir cemento padarytomis plytelėmis išklota gana netrumpa centrinė gatvė. Mus aplojo mažas “dominikoniškų“ spalvų šunėkas.

Bažnyčios fasade – pilna kulkų žymių.

Netikėtai radome, jog Rykantų bažnyčia yra gravimetrinis punktas.

IMG00041 IMG00042

Kaip visada, neatsispyriau senoms durims ir spynoms.

IMG00038 IMG00039

Trečia stotelė – Kazokiškės ir Švč. Mergelės Marijos Nugalėtojos bažnyčia. Beje, tai vienintelė tokio titulo bažnyčia Lietuvoje. Man bepasakojant filmo ištrauką apie Kazokiškes, girdžiu: “Tai aš tame filme pasakojau…“

Atsisuku – ogi tikrai moteris iš to filmo šypsosi. Pakviečiau prisijungti.

Kur bebūtumėt, rekomenduoju neatsisakyti paklausyti vietinių. Gal ir ne visada bus teisingi ar gerokai pagražinti istoriniai faktai, bet nuo to tik įdomiau. O kartais net galima išgirsti to, ko nė vienas vadovėlis neparašys.

[Šioje bažnyčioje įdomus vietinio meistro šv. Kazimiero paveikslas: mat jis pavaizduotas kaip Lietuvos ir Lenkijos bajoras.]

Įdomiausia dalis laukė Paparčiuose. Nors čia vienuolynas nei bažnyčia neišliko, jų vietą mena tik dailiai išdėlioti akmenys, tačiau kažkaip juste jutom buvusią šlovę ir didybę.

[Niekur kitur, tik čia mačiau tokį įdomų dalyką: prie buvusių vienuolyno pristatytas namas. Sutaupė vienai sienai. Gal ir gerai – ko gero, ir šiuos būtų nuvertę. Pirmoje nuotraukoje- prieš rekonstrukciją]

Pavaikščioję po tariamą vienuolyno ansamblio teritoriją, pradėjome ruoštis šv. Mišioms kapų koplyčioje. Jausmas nenusakomas. Viskas rodėsi taip sklandu, šviesu, palaiminga. Giedojome lyg angelų choras – bent mums taip rodėsi.

Penktoji maršruto vieta – Aukštadvaris, kuriame iš buvusio vienuolyno ansamblio liko tik gražus prisiminimas. Ko nesudarkė nuolat pro šalį keliaujančios kariuomenės, tą pabaigė drengti sovietų valdžia. Pravažiuodami aptikome čia vykusią rudens mugę:

Paskutinioji šios ekskursijos stotis – Trakų pusiasalio muziejus.

Mus išlydi per dieną nusiplūkę muziejaus katinai.

[Vis dėlto vietiniai menininkai yra nepakartojami! Pirmą kartą mačiau Mariją su manikiūru ir pedikiūru.]

Nuvažiavome apie pustrečio šimto kilometrų. Aplankėme šešias vietoves. Atrodo, laiką taupėme, t. y. vienas kitą raginome neužtrukti, žiūrėjome susidaryto grafiko (tiesa, dar buvo pietūs gamtoje ir vakarinis piknikas. Beveik valandos prireikė Mišioms), bet užtrukome kone dešimt valandų. Pavargome, negali sakyti. Bet įspūdžiai verti to.

Juk negali namo grįžti su tais pačiais sumuštiniais. Tiesiog privalus baigiamasis piknikas. /bendrakeleivė Sigita/

Įrašas paskelbtas temoje Uncategorized. Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )